A Pannónia Kincse Turisztika Információs Pont (TIP) megnyitására dr. Forgács Barnabás, az FVM közösségi ügyekért felelős szakállamtitkára, valamint dr. Kovács Miklós turisztikai szakállamtitkár (Önkormányzati Minisztérium) megtisztelő jelenlétében február 17-én került sor Győr belvárosában.

Mindkét irodaavató szakállamtitkár méltatta azt a példaértékű összefogást, mellyel a térségben létrehozták Magyarország első Turisztikai Desztináció Menedzsment (TDM) szervezetét. A megnyitó után Falusi turizmus a vidékfejlesztés szemszögéből címmel konferencia kezdődött a Bartók Béla Megyei Művelődési Központban. Valamennyi előadó kiemelte, hogy üdvözli az alulról építkező kezdeményezést és támogatja a szervezet fejlesztési elképzeléseit. A résztvevők az előadások befejeztével, állófogadás keretében oszthatták meg egymással tapasztalataikat, köthettek új és remélhetőleg gyümölcsöző kapcsolatokat.

A központi iroda a térségi turizmus valamennyi szereplőjének (kézművesek, borászatok, szállásadók, stb.) biztosítja a bemutatkozás lehetőségét, a hat területi irodához – Ikrényben, Kapuváron, Pannonhalmán, Bakonyszentlászlón, Kónyban és Téten - hasonlóan. Az ÚMVP Irányító Hatóság reméli, hogy a Pannónia Kincse TIP, akiknek munkája nyomon követhető a www.pktip.hu honlapon, nem sokáig lesz egyedül és minden régió minél több térsége kialakítja magának ezt a praktikus együttműködési formát.

Amint Gönczi Zsolttól, a Pannónia Kincse LEADER Egyesület (PKLE) munkaszervezet-vezetőjétől megtudtuk, több éves tanulmányozás alapján kiderült, hogy öt kistérség – a pannonhalmi, a téti, a győri, részben a csornai és pápai - a turisztika és a borászat szempontjából csak egységesen, egységes stratégia alapján fejleszthető. Mivel a térséghez tartozó Szigetköz turisztikai programjait a Mosoni-Dunára építi, az Alsó-Szigetközt is ehhez a projekthez kapcsolják.

A térség 65 településébe nehézipar nem telepíthető, ezért gazdaságfejlesztési szempontból nagyrészt a turisztikára támaszkodhatnak. Itt védett természeti értékek, natúrparkok találhatók, melyek a megújult szemléletű turizmusban kiválóan hasznosíthatók, hasonlóan a vizi, öko- és lovasturizmushoz, valamint a kiemelt figyelmet érdemlő borászathoz.

Az egyesület az EU-PANNON Fejlesztési Iroda Alapítvánnyal és a Győr-Moson-Sopron Megyei Falusi Turizmus Egyesülettel közösen, elsőként az országban megalakította a TDM-szervezetet. Céljuk, hogy térségük ne csak egynapos, de hosszabb, egybefüggő, akár két hetes komplex turisztikai programcsomagot is képes legyen kínálni. A Rábaközből indulva az idelátogató úgy ismerheti meg a vidéket, a tájat, hogy akár minden este másutt száll meg. A lehetőségek változatosak: a vendég egyik nap kerékpározik, másik nap sétál, a harmadikon lovagol, esténként a helyi borokat kóstolgatja. A térségben halad el az M1 autópálya, itt van a Duna gönyűi kikötője, sőt egy reptér is található Péren - így a megközelíthetőség optimális. A vendég ellátogathat Győrbe, ahol nemcsak rengeteg a látnivaló, de kiváló termálvízzel is rendelkezik.

Fejleszteni szeretnék továbbá a szakrális turizmust: számos pályázat érkezett azon templomok felújítására, melyek a PKLE által javasolt turisztikai útvonalak mentén találhatók. Kiemelhető például a húsvét hétfő hajnalán, a Győrtől 20 km-re fekvő Kunszigeten évről-évre megrendezett és egyre népszerűbb Krisztuskeresés, ami egyfajta körmenet a megtisztulást, az újjászületést szimbolizáló pirkadat felé. „Nyitott kapuk” programjuk biztosítani tudja, hogy az odaérkező a felújított műemléket megtekintheti és arról a lehető legbővebb információkat is megkaphatja.

A szervezet célul tűzte, hogy valamennyi érintett településen feltérképezi a lehetőségeket, hozzásegíti az összes szektor (civil, önkormányzat, vállalkozó, egyház) szereplőit az egységes turisztikai stratégia kialakításhoz és megvalósításához, továbbá a fejlesztésekhez szükséges források megteremtéséhez. Turisztikai útvonalakat alakít ki, turisztikai programkínálatot biztosít a településekkel közösen, egy- vagy többnapos túrákhoz. Feladata - a kormányzati szándékkal összhangban- nemcsak a kínálat megteremtése, hanem a megfelelő stratégia révén a térség eladhatóvá tétele. Ehhez kapcsolódóan, vendég- és turistacsalogató indíttatásból ellátja a reklám- és marketing-feladatokat.

Az esemény alábbi fotóit László Gyula készítette.

Cikk megosztása