Ezentúl nem kell Budapestre utazni az egészségpénztári ügyek intézéséhez

2009. május 21-én megnyitotta kapuit a Közép-magyarországi Regionális Egészségbiztosítási Pénztár kistérségi ügyfélszolgálata, mely Szentendrén a Polgármesteri Hivatal ügyfélszolgálati irodájában kapott helyet.

Ezen túl nem kell Budapestre utazni az egészségpénztári ügyek intézéséhez. Az újonnan megnyíló kistérségi ügyfélszolgálati irodán az arra jogosult ügyfelek a helyszínen azonnal átvehetik a TAJ kártyát (új igény, elvesztés, névváltozás, megrongálódás stb.), és Európai Egészségbiztosítási kártyáikat (EU kártya), továbbá benyújthatják igényüket az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaira (táppénz, terhességi-gyermekágyi segély, gyermekgondozási díj).

Az iroda kedden és csütörtökön 16:00 - 18:00 között fogadja az ügyfeleket.

*

Kerékpáros város: több kell a jó útnál

Mára számos európai város polgárai választják a kerékpárt, mint mindennapi környezetkímélő és költséghatékony közlekedési eszközt. A kétkerekű terjedésének népszerűsítéséhez azonban nem csak színvonalas kerékpárutakra van szükség.

„Fontos, hogy átfogó szemlélet valósuljon meg a kerékpáros infrastruktúra fejlesztés érdekében. Az Eurovelo szentendrei szakaszán mostantól információs táblák, pihenőhelyek és kerékpártárolók segítik nem csak a biciklisek, de a turisták kényelmét is.” - nyilatkozta Dr. Dietz Ferenc polgármester a közel 3,5 millió forintos beruházás átadásán.

Az Európai Unió tagországaiban, így Magyarországon is kormányzati célkitűzés kell, hogy legyen a környezetbarát közlekedési eszközök - mint például a tömegközlekedés és a kerékpározás - népszerűsítése. 2007-es forgalomszámlálási adatok alapján az elmúlt években a fővárosban drasztikusan nőtt a kerékpáron közlekedők száma, azonban még így is jelentősen elmarad az európai átlagtól. Hazánkban ugyanis a járművel megtett összes utazás mindössze 2%-a kerékpározás, míg az unióban minden tízedik közlekedő két kerékre pattan.

Bár a legtöbb biciklis Budapesten kerekezik, a főváros közelében elhelyezkedő települések nem csak új utak építésével, de átfogó infrastrukturális fejlesztésekkel igyekszenek minél több embert rávenni a nyeregbe pattanásra.

Szentendre 2006-ban több mint 280 millió forintot nyert a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Regionális Operatív Programjának keretében a helyi Eurovelo hálózat kiépítésére. A 15 millió forint önrészt is igénylő beruházás következtében a főváros mellett elhelyezkedő mediterrán település is csatlakozott az öreg kontinenst átszelő, több mint 20 ezer km-es kerékpárút rendszerhez.

A város vezetése azonban nem elégedett meg az utak fejlesztésével: az Önkormányzati Minisztérium pályázatán közel 2,5 millió forinthoz jutott, melyet egymillió forint önrésszel kiegészítve a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére használt fel.

A beruházás következtében 2009 nyarától már 10 piknik asztal, 34 kerékpártároló, számos hulladéktároló és több tucat térkép és információs tábla várja a Szentendrén kerekezőket. „Azt a várost nevezhetjük kerékpáros városnak, mely lehetőséget ad saját polgárainak és vendégeinek, hogy napi rendszerességgel, vagy szabadidős céllal a lehető legegyszerűbb és legbiztonságosabb módon kerékpározhassanak. Ez a projekt még közelebb visz minket ahhoz, hogy Szentendre valóban kerékpár-barát várossá válhasson.„- jelentette ki Dr. Dietz Ferenc, Szentendre polgármestere, aki a Föld Napján tartott beszédében arra kérte a helyieket, hogy hetente legalább egyszer a környezetbarát járműveket részesítsék előnyben.

*

A dunakanyari kistérség sajtóközleménye hosszú távú együttműködésről

A Dunakanyari és Pilisi Önkormányzatok Többcélú Kistérségi Társulása (DPÖTKT), melyhez a Dunakanyar jobb parti, pilisi és a Szentendrei-sziget települései tartoznak, egy a tavalyi évben elindult, az Európai Unió támogatásával létrejött úttörő projektben vállal szerepet. A Társulás mellett a projektben 9 további, az Európai Unió különböző országaiban székelő partnerek/városok vesznek részt, úgy mint Velence, Modena, Celje, Sevilla, Gion, Lisszabon, Tampere és a projektvezető partner Klaipeda városa.

A 2011-ig tartó együttműködés célja a kreatív szektor fejlesztési lehetőségeinek kutatása és kimunkálása. A legkülönbözőbb adottságokkal rendelkező partnerek a saját területükön mérik föl a lehetőségeket és gyűjtik össze a náluk föllelhető tudást és tapasztalatot, melyhez a kreatív szektor minden megtalálható csoportjától érkező szakemberek segítségét és tapasztalatát szintetizálják. Ezt követően a projektpartnerek a rendszeres egyeztető találkozókon osztják meg egymással eredményeiket és így a folyamat lezárásaként egy többféle, bevált és a gyakorlatban kipróbált stratégiát tartalmazó tanulmány fog elkészülni, mely a szándék szerint az Unió bármely területén alkalmazható receptet kínál a tudáson, innováción és kreativitáson, a magas hozzáadott értéken alapuló szektor fejlesztésének.

A Szentendrei kistérség egyedi adottsága a többi partnerhez képest, hogy nem egy nagyvárosként, hanem több kis, többé-kevésbé egymáshoz kötődő községből álló térségként igyekszik komplex megoldásokat keresni és ezen közösségek közötti kapcsolatot és együttműködést fokozni. A kreatív szektorhoz tartozó legkülönbözőbb területek, tevékenységek ugyanakkor minden résztvevő partnernél más és más hangsúllyal vannak jelen, így a Szentendrei kistérség első sorban a turisztikához és kultúrához kapcsolódó innovációban determinált új ötleteket megvalósítani, fejlesztési lehetőségeket kutatni, de éppúgy szükséges a további megtalálható és a kreatív szektorhoz tartozó területek összefogása is.

A projekt hivatalos neve egy játékos rövidítés: CITIES (Creative Industries in the Traditional Intercultural Spaces) avagy kreatív iparágak a hagyományos kulturális területeken. A CITIES projekt második, valamennyi partner részvételével megtartott találkozójának Pavarotti szülővárosa, a Ferrari és a Mazzerati autók hazája, Modena adott otthont. Az április elején zajlott 3 napos tanácskozás első napján a kreatív iparágak közötti kapcsolatra épülő- már működő és a még tervezési fázisban lévő projekteket mutatták be a résztvevők. A második harmadik napon egy speciális workshop az un. playshop keretében mintamodellek megalkotásában vettek részt a partnerek. A magyar küldöttséget a térség kulturális menedzsere Stiglmayer Gábor képviselte. Tapasztalatiról az áprilisi közkincs kerekasztal ülésén számolt be a településeket képviselő partnerhálózat tagjainak.

A Társulás nevében a program megvalósításáért a Kistérségi Iroda felelős, akik várják a térség érdeklődő szakembereit, valamely területen érintett szervezeteket, vállalkozásokat és intézményeket, hogy együtt dolgozzanak ki stratégiát és működő együttműködéseket a Dunakanyar fejlesztésére és a térség további, eddig még ki nem használt erőforrásainak és lehetőségeinek kiaknázásra.

A projekttel kapcsolatos további információkért a Kistérségi Irodához lehet fordulni (2000 Szentendre, Duna korzó 18., www.dptkt.hu, www.dunakanyar.org).

*

Város lett Budakalász

A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi. LXV. Törvény 94.§ b./ pontjában kapott felhatalmazás szerinti hatáskörében eljárva Sólyom László, a Magyar Köztársaság elnöke döntött a nagyközségi önkormányzatok képviselő-testületei által benyújtott várossá nyilvánítási kezdeményezésekről.

Örömmel tájékoztatom, hogy – javaslatom alapján – a köztársasági elnök úr nagyközségüknek 2009. július 1-i hatállyal városi címet adományozott.

*

Visegrád Millenniumi Emlékműve

A Duna-parton már épül városunk Millenniumi emlékműve, Vígh Tamás szobrász művész Életfa című kompozíciója. Az Életfa kortárs műalkotás, egyszerre modern és ősi. A nemzedékek egymásutáni életét jelképezi, egy közösség generációkon átívelő történetét, ezért esett választásunk erre a szoborra.

Vígh Tamás Kossuth- és Munkácsy-díjas szobrászművész, akit 2007-ben a Prímák közé választottak a Prima Primissima díj szavazásán. Az ötvenes évektől kötődik Visegrádhoz mint nyaralótulajdonos, a közelmúltban pedig állandó lakosa lett a városnak, műtermet épített itt, és letelepedett közöttünk.

Vigh Tamás Életfa című szobra teljes mértékben kifejezi Millenniumunk szellemiségét.
Vigh Tamás a Képzőművészeti Egyetemen majd a Kiscelli Múzeumban megrendezett életmű-kiállításán is kiderült, hogy az Életfa mára a XX. századi szobrászat egyik kiemelkedő, méltán sokat emlegetett alkotása. Olyan egyedi kortárs műről van szó, aminek bronzba öntött terve kiállta az idő próbáját. Mai, modern műalkotás, ami ősi és egyetemes jelképet testesít meg.

Választásunk azért is esett erre a szoborra, mert az Életfa mint szimbólum egyszerre fejezheti ki ezeréves múltunkat és a jövőbe vetett hitünket. A keresztény elképzelés szerint, ahogy a Magyar Nagylexikon írja, az Életfa a nemzedékek egymásutáni életét jelképezi, egy közösség generációkon átívelő történetét – ezért képviselheti közösségünk ezeréves múltját. Reményeink szerint mindenki számára közös szimbólum lehet, hiszen egyszerre egyetemes és magyar jelkép, a kereszténység és a népi hagyomány őrizte pogány folklór és hitvilág is magáénak érzi, a földbe gyökerezés és az égbe törés jele egyaránt, valamint a múlt és a jövő megtestesítője, a megmaradás és az élet kifejezője.

A szobor helyszíne a Dunaparti sétányon lesz, a 11-es út melletti sétány Rév alatti szakaszán, a parti sétány által átölelt kinyúló földnyelven. Látható lesz a 11-es főútról, akár Esztergom, akár Szentendre felől érkezik Visegrádra valaki, látható lesz a Várból és a Salamon-toronyból, és a tervezett Városközpont főteréről is.

Az Életfa mint egy szimbolikus felkiáltójel áll majd a Város szíve mellett.

*

Újabb elismerés Szentendrének - a Nagycsaládosok Országos Egyesületének Családbarát Önkormányzati Díját adták át

A NOE képviselője méltatásában és a sajtóanyagban is kiemelte, hogy Bécs és Párizs után Magyarországon elsőként Szentendre városa is nőbarát városfejlesztésbe kezdett a polgármester javaslatára. „Jó nőnek lenni, jó itt lakni, jó ide utazni.”

Forrás: Szentendrei HVI

Cikk megosztása