A fogyasztókat és a cégeket is segíti az uniós ökocímke
Tavaly ünnepelte a 25 éves születésnapját az Európai Unió Ökocímkéje, amellyel segít a fogyasztóknak, hogy felismerjék a minőségi, környezetbarát, nem élelmiszer-ipari termékeket és hozzájáruljon, hogy a tagállamok átálljanak a „körkörös gazdaságra”
Ez a körkörös szemlélet alapvető része a címke szigorú követelményeinek. A címke az olyan újszerű termékeknek jár, amelyek többek között tartósak, javíthatóak, alacsony szén-dioxid-kibocsátásúak, a lehető legkevésbé vannak becsomagolva és több újrahasznosított elemet tartalmaznak. A zöldebb termékeket világszerte egyre inkább keresik, mivel az emberek egyre inkább tudatában vannak, hogy fenntarthatóbban kell élniük.
A cégek így fontos piacot nyernek, ha a termékeik megkapják a jelzést, ezzel pedig munkahelyek jönnek létre. Az Ökocímke segítségével ráadásul más uniós országokban is könnyebben eladhatóak a termékek, hiszen minden tagállamban felismerik, és egy olyan marketingeszközhöz lehet jutni, amellyel mutatni lehet az elköteleződést a környezetkímélő termelés mellett. A zöld gazdaság nem csak egy üres jelszó, hanem valódi előnyt jelent a benne részt vevő vállalatoknak: az Európai Bizottság szerint az ágazatban még a válság alatt is átlagosan évente négy százalékkal nőtt az ilyen cégek teljesítménye.
„Az elmúlt 25 évben cégek ezrei döntöttek az EU Ökocímke használata mellett, hogy reagáljanak a fenntarthatóbb termékek iránti keresletre” – nyilatkozta az évforduló alkalmából Karmenu Vella. Az Európai Bizottság környezetügyért, tengerészetért és halászatért felelős tagja szerint „az Ökocímke világos módon a körkörös gazdaság és a közös piac egyik legpraktikusabb eszköze”.
Az Európai Bizottság az EU Ökocímke születésnapjára kiadott közleményében azzal érvel, hogy a jelzéssel a cégek mellett a fogyasztók is jobban járnak, tudatosabban vásárolhatnak. Itt nem csak az egyéni vásárlókra érdemes gondolni, a szállodák és tisztítóvállalatok is egyre figyelnek a fenntarthatóságra. Különösen Észak-Európában erős a kereslet a környezetbarátabb termékekre.
Az Európai Bizottság szerint az uniós jelölés azzal tűnik ki a címkék dzsungelében, hogy megbízhatóan és objektíven hitelesít, az átlátható követelményrendszernek köszönhetően a vásárlók biztosak lehetnek benne, hogy a megjelölt termékek legalább olyan jók, mint a hagyományos társaik. Az uniós ökocímke egyszerűsíti és átláthatóbbá teszi a rendszert, hiszen ugyanolyan feltételek vonatkoznak az adott termékre attól függetlenül, hogy hol gyártották vagy értékesítik.
Az EU Ökocímke hosszú utat járt be az 1992-es létrehozása óta. Kezdetben csak két termékcsoportra, a mosó- és mosogatógépekre terjedt ki a nemzeti védjegyek mintájára készült uniós szintű jelölés. Az első feltételrendszerek kidolgozása lassan indult, időbe került, hogy közös követelményeket és módszertant dolgozzanak ki. A fogyasztók és a cégek nem igazán érdeklődtek az ökocímke iránt. Elsőként, 1996-ban hat vállalat kapott végjegyet. Abban az évben vezették be a legsikeresebb termékcsoportot, a festékekét és lakkokét. Addigra már kilenc termékkört fedtek le, de közülük négy még teljesen üres volt.
Az ezredforduló környékén kapott igazán lendületet a címke. 2000-re már 15 csoportot hoztak létre, de még mindig csak valamivel több, mint 50 termék volt bennük. Abban az évben módosították a jelölésről szóló jogszabályt és pontosították a követelményeket.
Néhány országban, például Dániában, Olaszországban és Franciaországban már a korai időszakban is élénken érdeklődtek a program iránt, máshol viszont lassabban fedezték fel. Németországban például csak azután kapott lendületet, hogy létrehozták az általános és higiéniai tisztítószerek kategóriáját, mert ez nem volt benne a saját nemzeti védjegyrendszerükben.

A jelölés létrehozásának tizedik évfordulóját környezettudatos divatbemutatóval ünnepelték, és megnyílt a „Zöld Bolt” nevű honlap. Itt már 128 ökocímkés terméket és az azokat előállító, eladó cégeket ismertettek. A bővülés felpörgött, amit 2003-tól ügyfélszolgálat, egy évvel később pedig kiadvány segített. Addigra 224 termék és szolgáltatás között lehetett böngészni, a licencek száma pedig 2009-re átlépte az ezret.
Egy évvel később lépett életbe az ökocímkéről szóló jogszabály módosítása, hogy csökkentsék a bürokráciát és gyorsítsák a követelményrendszerek kidolgozását. A változtatás célja az volt, hogy 2015-re 40-50 körülire bővítsék a lefedett termékkategóriák számát. 2010-ben egészült ki a program virágos logója is az EU Ökocímke felirattal, valamint a program honlapjának a címével. A Zöld Boltot ez évvel később váltotta az E-cat, amely már 1187 licencet mutatott be. Utána egy kicsit megakadt az addigi lendületes növekedés, ami nyilvánvalóan nem független a világgazdasági válság begyűzésétől. 2012-2013-ban ismét sorjáztak a kérelmek és átlépték a kétezres határt, azóta nagyjából stabilizálódott a termékek és szolgáltatások száma.
2016 elejére esett ugyan a licencek száma, de ennek az volt az oka, hogy több termékcsoportnál lejártak és felülvizsgálták követelményeket. A változtatások után a termékcsoportokat újra beillesztették a rendszerbe. 2017 elejére amiatt volt egy hullámvölgy, hogy egy fő licenctulajdonos számos terméket megszüntetett, de az év szeptemberére már több mint 2000 licenctulajdonossal büszkélkedhetnek és 50 ezret is meghaladó számú terméknél, szolgáltatásnál lehet találkozni a virágos logóval.
Az EU Ökocímkét a 25. születésnapján több rendezvénnyel népszerűsítették EU-szerte. Május végén az uniós zöld héten külön megünnepelték a sikertörténeteket, amelyek a jelöléshez kapcsolódtak katalán vidéki szállodától kezdve német kozmetikumokon és dán textiltermékeken át lett tisztítószerekig. Megvizsgálták azt is, hogyan lehet tovább tágítani az Ökocímkében rejlő üzleti lehetőségeket. Ezzel párhuzamosan több országban is tartottak rendezvényeket.
Június végén Brüsszelben mutatták be interaktívan, hogyan tudják az uniós Ökocímkével ellátott termékek megváltoztatni a mindennapi életünket. Több mint száz termék jelent meg a kiállításon. Karmenu Vella maga is nekiállt bemutatni, mit tudnak az ilyen termékek, amikor nekiállt ökocímkés szerekkel tisztítani a helyszínen az ablakokat. Közben műhelymunkákon és beszélgetéseken tárgyaltak a fenntartható fogyasztás és termelés jövőjéről. A központi rendezvényt több tagállami is követte.