Nagy érdeklődés mellett zajlott Nemesnádudvaron a Nyitott Porta Napok programsorozat előkészítő eseménye. A rendezvénysorozat célja, hogy országosan több mint 150 gazdaság nyissa meg kapuit augusztus 23. és október 4. között, bemutatva a vidéki élet értékeit a gazdák és turisztikai szereplők együttműködésével.

2025-ben első alkalommal rendezik meg a Nyitott Porta Napok elnevezésű országos programsorozatot, ennek előkészítéseként Nemesnádudvaron tartottak fórumot, amelyen a részt vevő gazdák, turisztikai szereplők és szakmai szervezetek képviselői közösen vitatták meg a rendezvény lebonyolításának kulcskérdéseit. A fórumot a Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft. Vidék- és Térségfejlesztési Támogató Egysége szervezte, együttműködésben az Úticél Kulturális Hagyományőrző Turisztikai Egyesülettel és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával. A szeptember 20–21-én tartandó esemény a Sváb-sarok térségét is érinti.

A fórum kiemelt célja az volt, hogy a porták és a térségi turisztikai szereplők – például szállásadók, túravezetők – közötti kapcsolatokat erősítse, és elősegítse a közös fellépést. Az eseményen elhangzott gyakorlati tanácsok kiterjedtek a vendégfogadásra, a programstruktúrára, az étel- és italkínálat kialakítására, valamint a kommunikáció hatékonyságára is. A fórum lehetőséget adott a résztvevőknek arra, hogy végiggondolják, miként épül fel egy nap a portájukon, és mire szükséges előre felkészülni a vendégek sikeres fogadása érdekében.

Matolcsy Zsolt agroturisztikai szakértő előadásában részletesen ismertette a hazai agroturizmus jelenlegi helyzetét és jövőbeli lehetőségeit. Beszámolt arról, hogy „2024-ben elkészült a hazai agroturizmus átfogó helyzetfeltárása”, amely elemzi a szolgáltatások szezonális jellemzőit, célcsoportjait, és bemutat nemzetközi példákat is. Kiemelte, hogy „a turizmus jelentős átalakuláson megy keresztül: egyre erősebbé válik a fenntartható, autentikus és megosztható élményeket kereső trend”.

H. Horváth Orsolya marketingkommunikációs szakember előadásában arra hívta fel a figyelmet, hogy a közös kommunikációs stratégia kulcseleme az esemény Facebook-oldalának működtetése, ahol heti rendszerességgel jelennek meg új posztok. Az esemény előtti tíz napban különösen intenzív kampányra számítanak. A helyi résztvevők aktív közreműködésére is szükség van, ugyanis „a helyi résztvevőknek saját Facebook-oldalaikon is fontos megosztaniuk a releváns tartalmakat”. A Google Cégem-profil kitöltésének fontosságát is kiemelte a marketingszakember, amely szerinte „akár hétszer több kattintást generálhat”, ezzel is növelve a látogatói érdeklődést.

Kujáni Katalin, a Kislépték Egyesület elnökségi tagja a balesetek megelőzésének és a vendégbiztonság kiemelt jelentőségére hívta fel a figyelmet. Előadásában hangsúlyozta, hogy a termékek egészségügyi hatására vonatkozó állításokat kerülni kell a kommunikációban, az allergének kezelését pedig minden esetben precízen kell szabályozni. Kiemelte a tájékoztató eszközök – például piktogramokkal ellátott táblák –, valamint a higiéniai feltételek és vészhelyzeti eljárások fontosságát.

A fórum további előadásaiban Szabó Tibor nyílt nap szervezéséhez adott gyakorlati tanácsokat, Pénzes Erzsébet a kerékpáros turizmusban rejlő potenciált tárta fel. Ruprecht László a csúcsgasztronómia és vidéki porták együttműködésének lehetőségeiről beszélt.

Az eseményen egybegyűlt szakemberek egyetértettek abban, hogy a siker záloga az egységes kommunikáció, az élményalapú megközelítés, a pontos szervezés, valamint a térségi együttműködések és nemzetközi jó gyakorlatok alkalmazása.

Forrás: Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft.

Cikk megosztása